Jak nie dać się nabrać na drogie SMS-y i telefony

Wyłudzenia dokonywane za pośrednictwem telefonów i sieci zdarzają się coraz częściej. Sprawdź, jakie są chwyty oszustów i na co uważać, by nie paść ich ofiarą.

Reklama

Nie trzeba cały czas wisieć na telefonie, żeby otrzymać horrendalny rachunek za komórkę. Wcale nie musi to być efektem naszej niefrasobliwości, lecz tego, że zostaniemy wprowadzani w błąd.

Np. naciągacze wciąż próbują nam wmówić, że np. SMS-y są darmowe i że biorąc udział w konkursie wygramy dużo pieniędzy. Nie wierzmy w to, że coś można dostać za darmo!

Przeczytaj lepiej, jak rozpoznać, że połączenie z danym numerem lub wysłanie SMS-a będzie nas słono kosztować. Radzimy, jak się skutecznie obronić przed telefonicznymi i wirtualnymi oszustami.

Drogie numery telefonów

Uważaj na SMS-y oferujące np. udział w konkursie, loterii, grze! Są to tak zwane Premium SMS. Pamiętaj, że nie są wliczane do abonamentu, nawet jeśli masz w nim nielimitowane rozmowy i SMS-y. Nie są również objęte żadnymi bezpłatnymi pakietami. Trzeba za nie zapłacić ekstra!

Cena SMS-a Premium zależy od pierwszej i drugiej cyfry numeru. Są dwa rodzaje SMS-ów o podwyższonej opłacie. Jedne zaczynają się cyfrą 7, drugie 9. Koszt SMS-a na numery zaczynające się od 7 określa cyfra następna.

Np. cena wiadomości wysłanej na numery 71325 czy 72325, kosztuje odpowiednio 1 zł oraz 2 zł. Ale uwaga! Istnieją także bardzo drogie numery zaczynające się od cyfry 9. Wtedy koszt SMS-a określają dwie cyfry następujące po 9.

Przykładowo: SMS wysłany na 910325 lub 911325 kosztuje odpowiednio 10 zł i 11 zł netto.

Uważaj na subskrypcje. Ten trik może zrujnować twoje finanse. Na czym polega? Otóż przysyłają ci SMS-em ofertę na prenumeratę (subskrypcję) jakichś usług. Zachęcają, że wystarczy wysłać na wskazany numer bezpłatny SMS i otrzymasz stały kod dostępu. Potem, w ramach aktywowanej oferty na twój telefon przychodzą wiadomości, tzw. MT (Mobile Terminated), za które każdorazowo pobierane są opłaty.

Oczywiście koszty są tym wyższe, im większa jest częstotliwość przychodzenia SMS-ów. Mogą nabić rachunek nawet do kilkuset złotych miesięcznie!

Płatne infolinie i... nieznane numery

Uważaj na drogie infolinie, tzw. premium rate! Numery zaczynają się od 70X (x oznacza różne cyfry). Sprawdzaj cenę za minutę rozmowy, bo takie infolinie to lukratywny biznes!

Przykładowe infolinie o tzw. podwyższonej płatności to: usługi ezoteryczne, wróżbiarskie, horoskopy. Ale nie tylko, bo może być to numer np. infolinii... dotyczącej rozkładu jazdy autobusów. Czasami więc jesteśmy zmuszeni zadzwonić pod taki numer. O wysokości opłat decyduje właściciel infolinii. Minuta rozmowy może kosztować nawet 6,25 zł.

Nie oddzwaniaj na nieznane numery. Zdarzają się głuche telefony z nieznanych numerów. To też mogą być drogie infolinie różnych firm. Dla bezpieczeństwa swojego portfela lepiej nie oddzwaniać.

Triki oszustów w sieci

Nie korzystaj z podejrzanych ofert w internecie. W sieci jest coraz więcej stron, dzięki którym rzekomo możemy poznać datę swojej śmierci, zbadać, czy nie jesteśmy... zarażani wirusem AH1N1, śledzić partnera, lokalizując położenie jego komórki (potem bombardują SMS-ami!).

Większość tych bzdur to oszustwa! Naciągacze nie informują też o cenach lub podają nieprawdziwe.

Proste sposoby na naciągaczy

Czytaj regulamin. Zanim wyślesz SMS na konkurs czy subskrypcję – zapoznaj się z regulaminem usługi. Unikniesz nieprzewidzianych kosztów.

Ustal dane usługodawcy. Często bywa tak, że firmy zarabiające na drogich SMS-ach unikają podawania swoich danych teleadresowych w regulaminach. Możesz sprawdzić sama, skąd dostałaś drogi SMS! Ustalisz to na stronie internetowej Urzę du Komunikacji Elektronicznej www.uke.gov.pl (w zakładce Telekomunikacja/Numeracja/Numery usług premium).

Znając adres firmy, możesz składać reklamację u usługodawcy! Operator nie odpowiada bowiem za twoje drogie połączenia i SMS-y.

Zablokuj połączenia wychodzące. Jeśli obawiasz się, że niechcący wyślesz drogi SMS, czy ktoś, np. dziecko, zadzwoni na rozrywkową infolinię, zablokuj takie połączenia.

Zgodnie z art. 64a pkt 1 prawa telekomunikacyjnego, operator ma obowiązek na twoje żądanie nieodpłatnie blokować połączenia wychodzące na numery usług o podwyższonej opłacie oraz przychodzące z takich numerów.

Cofnij zgodę na udostępnianie danych. Jeśli przy podpisywaniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych wyraziłaś zgodę na przetwarzanie swoich danych dla celów marketingowych – masz prawo ją wycofać w każdej chwili. Wystarczy złożyć pisemne oświadczenia u operatora.

Reklamacje, skargi, żądania

Złóż wniosek o interwencję do Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Jeżeli usługa była reklamowana jako darmowa, a pobrano opłaty, zgłoś to do UKE. Urząd bada takie zgłoszenia. Formularz zgłoszenia dostępny jest na stronie: www.cik.uke.gov.pl

Skorzystaj z bezpłatnej pomocy dla konsumentów. Jeśli uważasz, że zostałaś wprowadzona w błąd przez organizatora SMS-owego konkursu, udaj się po poradę do rzecznika konsumentów (adres jego biura w twojej miejscowości uzyskasz w urzędzie gminy). Możesz też zwrócić się po pomoc do Federacji Konsumentów – zadzwoń na bezpłatną infolinię 800-007-707. Dyżurują tu prawnicy federacji.

Poskarż się do GIODO. Jeśli mimo zastrzeżenia swoich danych osobowych nadal operator udostępnia twój numer, złóż skargę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Masz do tego prawo na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych (DzU nr 101/02, poz. 926 ze zm.). Sprawę możesz omówić z konsultantem Biura GIODO, dzwoniąc na infolinię – (22) 860 70 70. Generalny inspektor może przeprowadzić kontrolę u operatora.

Możesz zastrzec numer lub zażądać jego zmiany! Operator telekomunikacyjny ma obowiązek zastrzec twój twój numer, gdy tego żądasz. Nie będzie miał prawa nikomu go udostępnić. Ale to nie wszystkie twoje prawa! Na podstawie art. 69 prawa telekomunikacyjnego możesz żądać, by operator zmienił przydzielony ci numer. Uzasadnij, że korzystanie z aktualnego jest uciążliwe.

Masz prawo iść do sądu. Jeżeli jakaś firma nęka cię uporczywymi SMS-ami lub telefonami, możesz szukać pomocy na drodze postępowania karnego. Nękanie należy zgłosić do prokuratora. Ma on obowiązek wszcząć postępowanie. Jeśli stwierdzi, że miało miejsce uporczywe nękanie, skieruje sprawę do sądu.

Natomiast gdy będziesz chciała wystąpić o zwrot wyłudzonych od ciebie pieniędzy, możesz założyć też sprawę cywilną przeciwko naciągaczom. Pozew trzeba najpierw opłacić (opłata sądowa to 5 proc. żądanej kwoty). Jeżeli wygrasz sprawę, to możesz odzyskać tę opłatę.

Uważaj na te numery

Poniżej przedstawiamy cennik Premium SMS wraz z informacją, w jaki sposób poznać cenę SMS-a na podstawie numeru, na który chcesz wysłać wiadomość. SMS-y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.

Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł (z VAT-em 1,23 zł brutto).

Cyfra po siódemce to koszt SMS-a netto, z VAT brutto. 72**(*)

- koszt SMS-a wynosi 2 zł + VAT=2,46 zł 73**(*)

- koszt SMS-a wynosi 3 zł + VAT=3,69 zł 74**(*)

- koszt SMS-a wynosi 4 zł + VAT=4,92 zł 75**(*)

- koszt SMS-a wynosi 5 zł + VAT=6,15 zł 76**(*)

- koszt SMS-a wynosi 6 zł + VAT=7,38 zł 77**(*)

- koszt SMS-a wynosi 7 zł + VAT=8,61 zł 78**(*)

- koszt SMS-a wynosi 8 zł + VAT=9,84 zł 79**(*)

- koszt SMS-a wynosi 9 zł + VAT=11,07 zł

Możesz otrzymywać także SMS-y z numerów rozpoczynających się od cyfry 9. W tym wypadku usługa może kosztować dużo ponad 10 zł.

Dwie cyfry po dziewiątce – cena SMS-a netto, z VAT brutto: 911**(*)

- koszt SMS-a wynosi 11 zł + VAT=13,53 zł 912**(*)

- koszt SMS-a wynosi 12 zł + VAT=14,76 zł 913**(*)

- koszt SMS-a wynosi 13 zł + VAT=15,99 zł 914**(*)

- koszt SMS-a wynosi 14 zł + VAT=17,22 zł 915**(*)

- koszt SMS-a wynosi 15 zł + VAT=18,45 zł 916**(*)

- koszt SMS-a wynosi 16 zł + VAT=19,68 zł 917**(*)

- koszt SMS-a wynosi 17 zł + VAT=20,91 zł 918**(*)

- koszt SMS-a wynosi 18 zł + VAT=22,14 zł 919**(*)

- koszt SMS-a wynosi 19 zł + VAT=23,37 zł 920**(*)

- koszt SMS-a wynosi 20 zł + VAT=24,60 zł 925**(*)

- koszt SMS-a wynosi 25 zł + VAT=30,75 zł 935**(*)

- koszt SMS-a wynosi 35 zł + VAT=43,05 zł

Dawid Piekarz rzecznik prasowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Andrzej Bućko prawnik Federacji Konsumentów

Paweł Borecki Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Artykuł pochodzi z kategorii: Pieniądze

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Promocje, oferty specjalne, uśmiechnięte hostessy – handlowcy wiedzą, jak nas kusić. Ale można się na to uodpornić! więcej