Mity i prawdy konsumenckie

Nie zawsze za towar płacimy tyle, ile wybije kasa. Może się zdarzyć, zwłaszcza w przedświątecznej gorączce handlowej, że nowa, niższa cena nie została na czas wprowadzona do komputera. W takiej sytuacji mamy prawo do kupienia towaru zgodnie z ceną, która widnieje na metce.

Towar przeceniony też można reklamować. Z jednym zastrzeżeniem: jeśli kupiliśmy go, wiedząc o uszkodzeniu, które było powodem obniżenia ceny, nie możemy potem zakwestionować tej konkretnej wady.

Reklama

Najpóźniej do dwóch miesięcy od wykrycia przez nas wady możemy zgłosić reklamację. Przepisy nie nakładają na klienta obowiązku magazynowania pudeł. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy producent zapisze taki warunek w gwarancji.

Na zareklamowanie żywności mamy tylko trzy dni. Nieważne, czy reklamujemy towar na wagę, np. nieświeże mięso, czy paczkowany, np. zwietrzałą kawę. W przypadku produktów paczkowanych trzy dni liczymy od otwarcia opakowania, ale warunkiem jest zachowany termin przydatności do spożycia.

Z paragonem łatwiej dochodzić swoich praw, ale dokonanie zakupu można potwierdzić inaczej, np. pokazać wydruk z terminalu czy wyciąg z transakcji kartą.

Sprzedawca może nie przyjąć reklamacji i skierować klienta do serwisu gwarancyjnego? To mit. To klient wybiera, która opcja jest dla niego lepsza: skorzystanie z gwarancji czy z prawa konsumenta do reklamacji (np. serwis jest daleko, a sklep tuż-tuż).

Kupuj mądrze! Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej, na opakowaniach z proszkami do prania producent musi umieścić informację, na ile prań wystarcza zawartość.

Warto zwracać uwagę na cyferkę umieszczoną obok symbolu miski albo pralki. Może się okazać, że duże (i drogie) opakowanie proszku wcale nie oznacza więcej czystego prania niż mniejsze (zwykle tańsze).

Artykuł pochodzi z kategorii: Pieniądze

Życie na gorąco

Zobacz również

  • 1. BLIK to system polegający na płaceniu za zakupy i usługi smartfonem, a konkretnie specjalną zainstalowaną na nim aplikacją. Możesz w ten sposób opłacać rachunki w sklepach stacjonarnych i... więcej