Możesz skorzystać na awarii bankomatu

Jeśli nie dało się wypłacić gotówki z bankomatu, bo się zepsuł, masz prawo złożyć reklamację w banku.

Aleksandra T. poszła do bankomatu wypłacić pieniądze. Urządzenie znajdowało się tuż przy banku, w którym kobieta ma swoje konto. Ale bankomat był, niestety, zepsuty. Weszła więc do oddziału banku. Odstała swoje w kolejce, wypłaciła pieniądze i... policzono jej za to prowizję.

– Wiem, że wypłata w kasie jest obłożona prowizją, ale uznałam, że na pewno nie wtedy, gdy bankomat przy banku nie działa – powiedziała później mężowi.

Reklama

– Pracownica w okienku obstawała przy swoim, ja też się uparłam, więc wezwałam kierowniczkę. A ta pokazała mi przepis, że bank nie ponosi odpowiedzialności za awarię bankomatu. Mąż się zirytował. – Przypuszczam, że to niezgodne z prawem – powiedział.

– A gdyby bankomat popsuł się w trakcie wydawania pieniędzy, bank także nie ponosiłby odpowiedzialności? Zatelefonuję jutro do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zapytam, czy w banku nie wprowadzono cię w błąd – zapowiedział.

Bank odpowiada, klient korzysta

W UOKiK mąż Aleksandry dowiedział się, że każdy bank zawsze odpowiada za niesprawność swoich bankomatów. Ponadto zapis w regulaminie, na który powołała się kierowniczka, znajduje się w prowadzonym przez UOKiK rejestrze klauzul zakazanych – co oznacza, że jest on niezgodny z przepisami. – Co zatem moją żona powinna teraz zrobić? – spytał mąż Aleksandry.

– Przede wszystkim ma prawo domagać się zwrotu pobranej prowizji – odrzekł prawnik z UOKiK. – Zresztą gdyby pańska żona, zamiast wypłacić pieniądze w kasie, wypłaciła je w bankomacie innego banku – co często również wiąże się z naliczeniem prowizji przez macierzysty bank – też mogłaby zażądać jej anulowania.

Przy okazji mąż Aleksandry dowiedział się, że bank jest zobowiązany nie tylko zwrócić koszty, jakie jego klient poniósł w takiej sytuacji, ale również wynagrodzić stratę. Na przykład w przypadku, gdy klient nie mógł wypłacić pieniędzy z bankomatu i wskutek tego nie dokonał jakiegoś okazyjnego zakupu.

– Dlatego w takich sytuacjach należy jak najszybciej złożyć pisemną reklamację w banku, który wystawił kartę do bankomatu – poinformował męża Aleksandry prawnik UOKiK.

Natalia Kłoszewska

Artykuł pochodzi z kategorii: Pieniądze

Twoje Imperium

Zobacz również