Możesz skorzystać na awarii bankomatu

Jeśli nie dało się wypłacić gotówki z bankomatu, bo się zepsuł, masz prawo złożyć reklamację w banku.

Aleksandra T. poszła do bankomatu wypłacić pieniądze. Urządzenie znajdowało się tuż przy banku, w którym kobieta ma swoje konto. Ale bankomat był, niestety, zepsuty. Weszła więc do oddziału banku. Odstała swoje w kolejce, wypłaciła pieniądze i... policzono jej za to prowizję.

– Wiem, że wypłata w kasie jest obłożona prowizją, ale uznałam, że na pewno nie wtedy, gdy bankomat przy banku nie działa – powiedziała później mężowi.

Reklama

– Pracownica w okienku obstawała przy swoim, ja też się uparłam, więc wezwałam kierowniczkę. A ta pokazała mi przepis, że bank nie ponosi odpowiedzialności za awarię bankomatu. Mąż się zirytował. – Przypuszczam, że to niezgodne z prawem – powiedział.

– A gdyby bankomat popsuł się w trakcie wydawania pieniędzy, bank także nie ponosiłby odpowiedzialności? Zatelefonuję jutro do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zapytam, czy w banku nie wprowadzono cię w błąd – zapowiedział.

Bank odpowiada, klient korzysta

W UOKiK mąż Aleksandry dowiedział się, że każdy bank zawsze odpowiada za niesprawność swoich bankomatów. Ponadto zapis w regulaminie, na który powołała się kierowniczka, znajduje się w prowadzonym przez UOKiK rejestrze klauzul zakazanych – co oznacza, że jest on niezgodny z przepisami. – Co zatem moją żona powinna teraz zrobić? – spytał mąż Aleksandry.

– Przede wszystkim ma prawo domagać się zwrotu pobranej prowizji – odrzekł prawnik z UOKiK. – Zresztą gdyby pańska żona, zamiast wypłacić pieniądze w kasie, wypłaciła je w bankomacie innego banku – co często również wiąże się z naliczeniem prowizji przez macierzysty bank – też mogłaby zażądać jej anulowania.

Przy okazji mąż Aleksandry dowiedział się, że bank jest zobowiązany nie tylko zwrócić koszty, jakie jego klient poniósł w takiej sytuacji, ale również wynagrodzić stratę. Na przykład w przypadku, gdy klient nie mógł wypłacić pieniędzy z bankomatu i wskutek tego nie dokonał jakiegoś okazyjnego zakupu.

– Dlatego w takich sytuacjach należy jak najszybciej złożyć pisemną reklamację w banku, który wystawił kartę do bankomatu – poinformował męża Aleksandry prawnik UOKiK.

Natalia Kłoszewska

Artykuł pochodzi z kategorii: Pieniądze

Twoje Imperium

Zobacz również

  • Kiedy przedawniają się nasze należności

    Czy możesz podać do sądu osobę, która przez pięć lat nie oddaje ci pieniędzy? Jak długo sama możesz być ścigana za zapomniany dług sprzed lat? Sprawdź to. więcej