Naprawy samochodowe

Gdy masz wrażenie, że specjalista naciąga cię na dodatkowe wydatki, przestudiuj fakturę.

Sylwia J. niedawno zrobiła prawo jazdy i kupiła samochód. Nie stać jej było na nowy, więc kupiła używany. Kilka tygodni później popsuł się w nim niewielki element, ale w autoryzowanym warsztacie powiedziano jej, że trzeba wymienić całą dużą część, a naprawa będzie kosztowała półtora tysiąca złotych.

Sylwia uznała, że to stanowczo zbyt wygórowana cena, opowiedziała więc o swoim kłopocie koledze w pracy. On też miał nie najnowszy samochód i co jakiś czas musiał go reperować.

Reklama

– To klasyczny sposób naciągania klienta – powiedział. – Tę część, o której mówisz, wystarczy kupić za kilkadziesiąt złotych, a zamontują ją tanio w każdym warsztacie – dodał.

Jak należy rozmawiać z fachowcem

W rozmowie z doświadczonym kierowcą Sylwia dowiedziała się, na co zwracać uwagę w rozmowie z pracownikami warsztatów. – Jeśli korzystasz z usług przypadkowych warsztatów, to zawsze, zanim zostawisz tam samochód, zwróć uwagę na stan urządzeń i maszyn w pomieszczeniu. Zapytaj też o kwalifikacje mechaników, a także o rodzaj napraw, jakich dokonują. W ten sposób zorientujesz się, jacy to są specjaliści – poradził kolega.

Poinformował ją też, czego powinna wymagać od pracowników warsztatu samochodowego. – Przede wszystkim mechanik powinien ci powiedzieć, jaka to usterka, jaki jest zakres naprawy, w jakim terminie ją wykona i ile będzie ona kosztowała – wskazał jej drogę postępowania. Sylwia dowiedziała się też, że zanim zostawi auto w warsztacie, powinna zażądać spisania wszystkich ustaleń, zaznaczyć, jaki jest przebieg pojazdu, a także określić inne uszkodzenia, które nie wymagają w tym momencie naprawy.

– W razie gdybyś odebrała samochód w innym stanie, niż oddałaś, z wyjątkiem oczywiście naprawy, będzie ci łatwiej z takim protokołem dochodzić swoich praw w sądzie – dobrze radził kolega. Powiedział jej też, co można zrobić, by „otrzeźwić” mechanika, gdyby zagalopował się z remontem samochodu. – Wystarczy, że po naprawie zażądasz zwrotu zepsutych części wymontowanych z twojego auta. I uważnie przestudiuj fakturę, którą dostaniesz. Muszą być na niej wypisane wszystkie nowe części, z ich nazwami handlowymi – powiedział.

Natalia Kłoszewska

Artykuł pochodzi z kategorii: Pieniądze

Twoje Imperium

Zobacz również

  • „Odbierz nagrodę gwarantowaną!”, „Czeka na ciebie paczka!” Co kryje się za takimi SMS-ami? Dlaczego nie wolno na nie odpowiadać? Jak walczyć o swoje, gdy jednak dałaś się „złapać”? więcej