Nowoczesne rozwiązania ułatwią płacenie bez gotówki

Mam konto i kartę do bankomatu. Syn mówi, że banki proponują coraz to nowsze sposoby na płacenie bezgotówkowe, ale trzeba wiedzieć, jak bezpiecznie z tych opcji korzystać. Napiszcie proszę coś więcej na ten temat. Anna z Wałcza

Używanie karty płatniczej tylko do wypłat pieniędzy z bankomatu to rzeczywiście mało. Warto pomyśleć o innych funkcjach kart. Jest kilka rodzajów kart, zależnych od sposobu rozliczania transakcji:

- Debetowa (takich kart jest w Polsce najwięcej i taką też Pani ma) – umożliwia płatności tylko do wysokości środków, które ma Pani na rachunku, choć niektóre banki pozwalają zrobić debet. Pieniądze wypłacone są pobierane z konta od razu;

Reklama

- Obciążeniowa, czyli tzw. charge – jest rzadko spotykana (ok. 1 proc.) – ma odroczony termin płatności.

Kwoty, które Pani wyda (w granicach przyznanego limitu), trzeba spłacić w całości na koniec okresu rozliczeniowego, zwykle raz w miesiącu;

- Kredytowa – używa jej ok. 18 proc. osób. Dzięki niej również płaci Pani z opóźnieniem. Bank udziela kredytu na określoną kwotę w miesiącu. Ta pożyczka jest nieoprocentowana w ustalonym okresie, zwykle najwyżej do 56 dni, po tym okresie bank pobiera odsetki od wykorzystanego kredytu.

Można spłacać zadłużenie w częściach, a karta ma ustaloną minimalną kwotę spłaty;

- Przedpłacona – jedyna z kart działająca na zasadzie „najpierw wpłać”, podobnie jak karta debetowa, tzn. wymaga wcześniejszego zasilenia ustaloną kwotą, by potem można było płacić do tej wysokości. Nie jest związana z kontem osobistym (może być na okaziciela).

Karty mogą mieć zapisane informacje pozwalające przeprowadzić transakcję – m.in. numer, datę ważności – na pasku magnetycznym albo na chipie (bezpieczniejsze). Niektóre są wyposażone w nadajnik, który umożliwia płacenie zbliżeniowo.

W wypadku tych kart transakcje do 50 zł nie wymagają podania kodu PIN. Aby zmniejszyć ryzyko strat w razie ewentualnej kradzieży karta pozwala tylko na 3-5 kolejnych transakcji, przy następnej już żąda PIN. Losowo też wybiera transakcję i też wymaga kodu.

Może Pani również skorzystać z bankowości internetowej, bo to wygodne. Już większość banków daje dostęp do rachunków elektronicznych, nawet walutowych.

Wszystkie operacje wykonuje się wszędzie tam, gdzie jest internet, m.in. z domowego komputera, laptopa czy wręcz telefonu. I robi się to bardzo szybko, bo np. sprawdzenie stanu konta trwa ok. 30 sekund, a zrobienie przelewu – minutę. Równie szybko można przejrzeć historię wszystkich operacji na naszym koncie, a nawet złożyć wniosek o kredyt albo kupić ubezpieczenie (ok. 5 min).

Poza tym nie ograniczają Pani godziny działania banku. Tylko przelewy na konta innych banków realizowane są zwykle w godzinach 9- 17.

E-bankowość jest warta polecenia również dlatego, że jest dla klienta opłacalna. Przeważnie bowiem prowadzenie rachunków elektronicznych jest bezpłatne.

Przelewy internetowe są korzystne, bo to najtańsza forma przekazywania pieniędzy. Własne stałe rachunki może Pani regulować w większości banków za darmo, a jeśli w którymś z nich żądają płacenia, to kwota wynosi od 50 gr do 1 zł.

Również w przypadku gdy odbiorca pieniędzy ma konto w tym samym banku, przelew nic nie będzie kosztował. Dla porównania: za przelewy telefoniczne zapłaci Pani w różnych bankach od 1,5 zł do 5 zł, a za przelew w okienku – od 2,5 zł do 10 zł.

Trzeba się jednak liczyć z tym, że mogą być pobierane inne opłaty, np. za kartę lub SMS potwierdzający transakcję. Bankowość mobilna to dziś najnowocześniejszy system usług finansowych. Wystarczy, jeśli ma Pani smartfon lub tablet. Ze strony banku pobiera się bezpłatnie aplikację mobilną. I zyskuje się dużo więcej możliwości.

Przelew może Pani zrobić nawet, gdy nie zna Pani numeru konta odbiorcy!

Wystarczy taką operację zlecić za pośrednictwem Facebooka, wskazując e-mail danej osoby lub numer jej telefonu komórkowego. Da się też wykonać przelew, „uderzając” o siebie dwoma telefonami albo fotografując fakturę czy rachunek (formularz wypełni automatycznie sam system).

Co więcej, zlecenie można złożyć nawet głosem! Warto jednak pamiętać, że usługi te dopiero raczkują. Póki co są rzadkością i nie są bezpieczne. Sprawdzi Pani stan swojego konta, bez trudności można też prześledzić kursy walut. W razie potrzeby aplikacja pokaże drogę do oddziału banku i znajdzie najbliższy bankomat.

Otworzy Pani przez smartfon konto osobiste, założy lokatę terminową. A jeśli zechce Pani zachować paragon na wypadek późniejszej reklamacji, wystarczy zrobić zdjęcie, a aplikacja je przechowa. Codzienna pomoc, którą można uzyskać, to m.in. doładowanie telefonu komórkowego, kupno biletów komunikacji miejskiej czy opłata za parkowanie.

Przydatne informacje

Jak dobrze wybrać? W razie potrzeby można skorzystać z pomocy rzecznika konsumentów. Kontakt do najbliższego rzecznika znajdziemy na stronie: www.uokik.gov.pl.

Prześwietl oferty bankowe Gdy dojdzie do sporu, można złożyć skargę do arbitra bankowego (www.zbp.pl). Adres do korespondencji: Bankowy Arbitraż Konsumencki ul. Kruczkowskiego 6, 00-380 Warszawa, tel. 22 48 68 400.

Artykuł pochodzi z kategorii: Pieniądze

Na żywo

Zobacz również

  • 1. BLIK to system polegający na płaceniu za zakupy i usługi smartfonem, a konkretnie specjalną zainstalowaną na nim aplikacją. Możesz w ten sposób opłacać rachunki w sklepach stacjonarnych i... więcej