Zakup na pokazie: Jak odzyskać pieniądze?

Stale docierają do nas sygnały od osób, które pochopnie lub pod wpływem nieuczciwych argumentów kupiły coś na tzw. prezentacjach, a teraz nie mogą wyplątać się z umowy. Objaśniamy tę drogę i wskazujemy dodatkowego obrońcę!

Pani Ewa z Poznania została zaproszona na pokaz garnków. Sympatyczny prowadzący demonstrował, że w tych rondelkach nic się nie przypali, a dania będą superzdrowe! P. Ewa zdecydowała się na zestaw pięciu garnków po... 1 tys. zł każdy.

Gdy zakupem (nabytym na raty) pochwaliła się synowi, ten kazał jej natychmiast to zwrócić! Firma zażądała wysokiej rekompensaty! P. Ewa nie wie, co teraz robić...

Reklama

A to inna historia: pan Jan z Warszawy dał się skusić na masujący fotel za 3 tys. zł! Uwierzył, że dzięki niemu będzie czuł się wspaniale. Dobry nastrój prysł, gdy wnuczka mu uświadomiła, jakie trzeba płacić raty! Ale sprzedawca nie chciał przyjąć zwrotu fotela, bo pan Jan... rozpakował mebel.

Podobnych historii jest coraz więcej! Dlatego do pomocy poszkodowanym włączył się minister sprawiedliwości i obiecał, że teraz ściganiem nieuczciwych firm będzie zajmować się też prokuratura (nie tylko Inspekcja Handlowa).

Gdy więc, twoim zdaniem, zachowanie firmy sprzedającej towary na pokazach ma znamiona oszustwa, bo wprowadziła cię w błąd co do właściwości towaru lub nie chce przyjąć zwrotu, zgłoś to do prokuratury. Podpowiadamy, jakie prawa ci przysługują i co zrobić, jeżeli firma ich nie respektuje.

Jak odstąpić od umowy?

Sprawdź, czy w umowie sprzedaży lub w załączniku znajduje się informacja o prawie do odstąpienia od umowy. Jeżeli jest w umowie taka informacja, masz 10 dni na odstąpienie od tej umowy. Jeśli pouczenia nie ma, przysługują ci 3 miesiące na odstąpienie od umowy.

Twoje dodatkowe prawa: nie płacisz ani grosza za odstąpienie od umowy (nawet jeśli firma zapisze to w umowie); twoje odstąpienie od umowy dotyczy również kredytu, jeśli zaciągnęłaś go na zakup (podsunięto ci umowę do podpisu).

Zawiadomienie o przestępstwie

Jeśli sprzedający nie uznaje twojego odstąpienia od umowy, nie chce oddać pieniędzy – a uważasz że zostałaś wprowadzona w błąd lub oszukana – złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa!

Po pierwsze: udaj się do prokuratury rejonowej w twoim mieście i złóż zawiadomienie na podstawie art. 286 kodeksu karnego o popełnieniu przestępstwa (mówi o przestępstwie oszustwa, co podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8).

Po drugie: złóż zeznania na policji i wszystko dokładnie opisz (bo prokurator po twoim zawiadomieniu zleci policji tak zwane czynności sprawdzające).

Po trzecie: zgłoś świadków, którzy widzieli, jak kupowałaś towary na pokazie. Policja przekaże zebrane informacje prokuratorowi, który zadecyduje, czy wnieść sprawę do sądu przeciw sprzedającemu.

Założenie sprawy cywilnej

Nawet gdy minął już czas na odstąpienie od umowy – to też nie wszystko stracone. Możesz powołać się na podstęp lub błąd! Napisz oświadczenie do sprzedawcy, że zgodnie z art. 86 § 1 kodeksu cywilnego uchylasz się od skutków prawnych złożonego oświadczenia woli i unieważniasz umowę wstecznie, gdyż zostałaś wprowadzona w błąd.

Masz rok na napisanie oświadczenia (od daty wykrycia błędu). Sprzedawca po otrzymaniu twojego pisma powinien zwrócić ci pieniądze. Jeżeli tego nie uczyni, możesz złożyć do sądu pozew o stwierdzenie nieważności umowy z powodu błędu.

Urząd karze sprzedawców

UOKiK prowadzi postępowania wobec firm, które naruszają zbiorowe interesy klientów.

✔ W ubiegłym roku do naszego urzędu zaczęły trafiać skargi na Eco-Vital, spółkę sprzedającą m.in. naczynia, kołdry, przyrządy do masażu na pokazach. Firma utrudniała klientom odstępowanie od umowy (m.in. żądała 500 zł odstępnego). UOKiK nałożył na spółkę karę ok. 200 tys. zł.

✔ Firma Damar, sprzedająca na pokazach przedmioty do masażu, żądała, by klienci: zwracali towar w nienaruszonym opakowaniu (to niezgodne z prawem – towar można sprawdzić) w momencie złożenia oświadczenia (a jest na to 14 dni). UOKiK nakazał jej zaniechanie tych praktyk.

Nasi konsultanci: M. Nagórek, radca prawny oraz Paweł Borecki - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Artykuł pochodzi z kategorii: Pieniądze

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Reklamacja wycieczki

    Nikt nie wynagrodzi Ci nerwów związanych z opóźnionym lotem czy brakiem wygód w hotelu, ale możesz liczyć na odszkodowanie. Sprawdź, jak je uzyskać. więcej