Co robić, gdy dostałaś wezwanie do zapłaty zaległego abonamentu RTV

Nie należy wpadać w panikę i od razu dokonywać wpłaty. Wezwanie może być nieuzasadnione. Masz prawo się odwołać! Radzimy, jak to zrobić.

Reklama

Zaległego abonamentu RTV, państwo może dochodzić nawet za 5 lat wstecz. Razem z odsetkami to duża kwota – ok. 1500 złotych. Ostatnio wezwanie do zapłaty dostało wiele osób. Jeśli od dawna nie płacimy abonamentu (z racji wieku lub dlatego, że zrezygnowaliśmy z odbiorników) możemy nie pamiętać, kiedy dokładnie je wyrejestrowaliśmy. Co wtedy?

Co zrobić - krok po kroku

1. Sprawdź, czy masz kopię wniosku o wyrejestrowanie odbiornika ("Formularz zgłoszenia zmiany danych").

To wystarczający dowód na to, że roszczenie jest nieuzasadnione. Zrób kserokopię i wyślij listem poleconym na adres: Poczta Polska S.A. COF Dział Obsługi Abonentów, ul. Bernardyńska 15, 85-940 Bydgoszcz, wraz z  odwołaniem takiej treści: "W związku z wyrejestrowaniem odbiorników RTV odwołuję się od decyzji Poczty Polskiej zawartej w piśmie (podaj numer)." Podpisz się, podając swoje nazwisko i adres.

2. Gdy nie masz dokumentu wyrejestrowania odbiornika, też możesz się odwołać. Na podst. Rozporządzenia Ministra Transportu z dn. 25.09.2007 r., w XI 2008 r. wszystkie rejestracje telewizorów straciły ważność.

Poczta Polska miała obowiązek nadać posiadaczom odbiorników indywidualny numer identyfikacyjny i poinformować o tym właścicieli. Jeśli tego nie zrobiła, nie ma prawa ściągać opłat.

3. Jeżeli nie otrzymałaś informacji o nowym numerze identyfikacyjnym, wyślij pismo. Zachowaj kopię wniosku i dowód nadania. Prawdopodobnie otrzymasz pismo stwierdzające, że wezwanie do zapłaty nie ma uzasadnienia.

Od 1 stycznia 2017 po staremu

Ostatnio wiele mówiło się o zastąpieniu abonamentu RTV opłatą audiowizualną doliczaną do rachunku za prąd (15 zł/miesiąc). Jednak nowe przepisy nie będą obowiązywać od stycznia 2017 r. – jak zapowiadał rząd.

Wciąż trwają prace nad tzw. dużą ustawą medialną, która miała wprowadzić m.in. te zmiany.

Ważna zmiana dla osób 75+

Osoby, które ukończyły 75 lat, od lat były zwolnione z opłaty abonamentowej. By skorzystać z tego uprawnienia, musiały jednak złożyć na poczcie oświadczenie. Po nowelizacji ustawy seniorzy nie muszą już niczego zgłaszać.

Osoba, która skończyła 75 lat np. w listopadzie od grudnia po prostu przestaje płacić abonament. W 2015 r. Poczta Polska otrzymała dostęp do rejestru PESEL i ma obowiązek sama weryfikować prawo seniorów do zwolnienia z opłaty abonamentowej.

Jeśli więc po 75. urodzinach przestaniesz płacić abonament i dostaniesz upomnienie, nie przejmuj się – to pomyłka. Dla własnego spokoju, możesz zadzwonić na infolinię i zgłosić to konsultantowi (nr infolinii 801 333 444).

Podstawa prawna: Nowelizacja ustawy o opłatach abonamentowych z dn. 28.08.2015 r.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady prawne

100 rad

Zobacz również

  • Dzwoni Twój telefon stacjonarny – rozmówca przedstawia się jako konsultant lub konsultantka Telekomunikacji Polskiej S.A. i proponuje Ci korzystne obniżenie abonamentu. Uważaj! więcej