Czy gwarancja musi być na 2 lata? Nasze prawa jako konsumentów

Pan Michał przez cały rok zbierał pieniądze, by kupić żonie na gwiazdkę wymarzonego przez nią iPhone’a. Zastanawia się jednak czy to zrobić, bo firma Apple daje na swoje produkty tylko rok gwarancji, a zakup iPhone’a to duży wydatek.

Pani Magda waha się czy kupić używany monitor (w e-sklepie) – ma on bardzo korzystną cenę, ale sklep daje na niego jedynie 3-miesięczną gwarancję rozruchową. Wyjaśniamy dlaczego gwarancja może być tak krótka – skoro według przepisów UE zakupy dokonane przez konsumentów powinny być objęte 2-letnią ochroną.

Reklama

Gdy coś kupimy i produkt ten okaże się wadliwy – czyli po prostu popsuje się – możemy skorzystać z dwóch trybów składania reklamacji. Pierwszy to gwarancja udzielana przez producenta (czyli np. firmę Apple), a drugi to przepisy konsumenckie – w Polsce są to przepisy o rękojmi.

To my decydujemy, z którego z tych trybów będziemy korzystać

O tym, na jaki okres i na jakich zasadach zostanie udzielona gwarancja decyduje producent – może np. wymagać, by zepsuty telewizor czy laptop był dostarczony w oryginalnym opakowaniu.

Tak więc Apple ma prawo ustalić, że daje tylko rok bezpłatnej gwarancji na swoje produkty. Nie łamie przy tym unijnych przepisów, bo jego klienci są chronieni także w inny sposób – konsumenckimi przepisami o rękojmi – obowiązują one dwa lata od daty zakupu (a czasami nawet dłużej).

W większości przypadków ta ustawowa ochrona konsumentów jest korzystniejsza od gwarancji. Składając w sklepie reklamację zawsze należy zaznaczyć, czy składamy ją w trybie gwarancji czy rękojmi. Sprzedawca nie ma prawa nam tego narzucać, choć dla niego będzie lepiej jeśli skorzystamy z trybu gwarancji.

Dlaczego? Za naprawę czy wymianę rzeczy objętych gwarancją odpowiada producent.

Gdy korzystamy z rękojmi – odpowiedzialność ponosi sklep. Reklamacje na podstawie rękojmi możemy złożyć, jeżeli kupiona rzecz jest wadliwa, np. telefon przerywa połączenia lub po pewnym czasie popsuje się. W takiej sytuacji mamy prawo do:

wymiany towaru na nowy; naprawy towaru; obniżenia ceny; odstąpienia od umowy – o ile wada jest istotna (wówczas zwracamy wadliwą rzecz a sklep oddaje nam wydane na nią pieniądze).

To my decydujemy, który z powyższych wariantów wybierzemy. Przepisy o rękojmi obowiązują przez dwa lata od momentu dokonania zakupu lub otrzymania towaru (w sytuacji, gdy np. coś kupujemy w e-sklepie). W przypadku nieruchomości okres ten jest wydłużony do 5 lat.

Terminu tego nie można skrócić, z jednym wyjątkiem – rzeczy używanych

Gdy sklep sprzedaje towary używane, ma prawo skrócić swoją odpowiedzialność z tytułu rękojmi do roku. Musi jednak poinformować o tym konsumenta, zanim dokona on zakupu – w przypadku sklepów internetowych powinien zamieścić taką informację w swoim regulaminie.

Podsumowując – jeśli pan Michał kupi iPhone’a żonie, przez pierwszy rok może korzystać z gwarancji firmowej a później – przez kolejny rok – z ochrony z tytułu rękojmi.

Gdy pani Magda zdecyduje się na kupno monitora, przysługuje jej nie tylko 3-miesięczna gwarancja rozruchowa udzielana przez sklep, ale także możliwość złożenia reklamacji na podstawie rękojmi – co najmniej przez rok od momentu otrzymania sprzętu.

Reklamacje na podstawie rękojmi

Gdy żądamy wymiany rzeczy lub jej naprawy, przedsiębiorca może odmówić spełnienia tego żądania, jeśli jest ono niemożliwe do zrealizowania albo w porównaniu z drugim z możliwych żądań wymagałoby nadmiernych kosztów.

Ten drugi przypadek dotyczy sytuacji, gdy żądamy wymiany całego urządzenia na nowe, a uszkodzony jest tylko jeden element o niskiej wartości. Odmawiając, sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie – np. nie wymianę, tylko naprawę. Konsument nie musi udowadniać istnienia wady produktu przez rok od momentu kupna danej rzeczy.

Przyjmuje się wówczas, że usterka jest winą wady fabrycznej, która istniała w momencie zakupu – to sklep musi udowodnić, że jest inaczej. Ochrona z tytułu rękojmi dotyczy tylko sytuacji, gdy kupujemy coś od przedsiębiorcy (właściciela firmy lub sklepu). Nie będzie mieć zastosowania, gdy coś sprzedaje nam osoba prywatna.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady prawne

Świat & Ludzie
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Przestępcy nie mają skrupułów i by wyłudzić lub ukraść pieniądze, stosują niezwykle wymyślne metody. Jedną z nich jest sposób „na wnuczka” i „policjanta”, którego ofiarą padają starsi ludzie. więcej