Gdy zepsuje się sprzęt AGD-RTV. Wybrać gwarancję czy rękojmię?

Przepisy konsumenckie mamy coraz lepsze. Tylko że nasza wiedza o prawach klienta wciąż szwankuje... Nie dajmy się zbyć sprzedawcom, gdy rzecz okaże się wadliwa! Jeśli zepsuje się sprzęt domowy, mamy dwie ścieżki postępowania. Wybór należy do nas.

Reklama

Jeżeli niedawno kupiona suszarka przestała działać albo lodówka nie chłodzi tak, jak powinna – wiemy, że trzeba składać reklamację. Ale gdy zepsuje się urządzenie elektryczne (ogólnie mówiąc), mamy do wyboru dwa sposoby reklamacji: rękojmię i gwarancję.

Podstawowa różnica między nimi polega na tym, że z rękojmi można skorzystać w ciągu dwóch lat od daty zakupu, a z gwarancji przez taki okres, jaki ustalił producent. Wybór należy do nas, sprzedawca nie może nam nic narzucać. Objaśnijmy więc za sady gwarancji i rękojmi.

Uprawnienia klienta w okresie gwarancyjnym

Gwarancja na sprzęt AGD-RTV jest udzielana zwykle na 2 lata, ale może być też dłuższa. Natomiast gdyby producent nie określił czasu gwarancji – przyjmuje się, że jest dwuletnia. W okresie gwarancyjnym sprzęt musi być naprawiony bezpłatnie.

■ Gdy urządzenie zepsuje się „na gwarancji”, zawieź je do naprawy do wskazanego w karcie gwarancyjnej punktu lub do sklepu. Jeśli bowiem kupiłaś sprzęt w dużym markecie, powinien mieć on u siebie punkt napraw.

Sprzęt do naprawy należy zawieźć na własny koszt (gwarancja nie obejmuje transportu). Zabierz ze sobą kartę gwarancyjną. Powinna być dołączona do sprzętu, który kupiłaś!

Rada dla klienta: Paragon nie jest dokumentem potwierdzającym gwarancję – jak sugerują niektórzy sprzedawcy! Przy zakupie sprzętu żądaj karty gwarancyjnej (jeśli nie ma jej razem w opakowaniu). To ważny dokument, bo jest w nim napisane, co obejmuje gwarancja.

■ Sklep lub punkt napraw nie może odmówić naprawy, gdy karta gwarancyjna jest aktualna. Nie może także żądać dodatkowych dokumentów, np. faktury zakupu sprzętu.

Plusy gwarancji:

1. Zdarza się, że gwarancja ma dłuższy okres ochrony niż rękojmia, bo zdarzają się gwarancje np. trzy- i czteroletnie.

2. Niektóre warianty gwarancji zapewniają odbiór sprzętu do naprawy przez kuriera i po naprawie dostarczenie go do klienta.

Minusy gwarancji: Jej warunki ustala wyłącznie producent sprzętu. Może się więc zdarzyć, że będą mniej korzystne od rękojmi.

Podstawa prawna: art. 577 § 1 kodeksu cywilnego.

Co przysługuje w ramach rękojmi

Prawo konsumenckie w Polsce zapewnia możliwość korzystania z rękojmi, także gdy sprzęt jest objęty gwarancją.

Jeśli więc wybierzesz składanie reklamacji w ramach rękojmi, możesz żądać: – naprawy urządzenia lub – wymiany na nowe lub – obniżenia ceny, a nawet – zwrotu pieniędzy, gdy naprawa nie jest możliwa i w sklepie nie ma już tego asortymentu.

■ Pisemną reklamację złóż u sprzedawcy. Powołaj się w niej na rękojmię. Masz prawo korzystać z rękojmi przez 2 lata od zakupu (czyli jeśli w tym czasie sprzęt się zepsuje). Sklep nie może odsyłać cię do producenta czy importera.

Reklamację przygotuj w dwóch egzemplarzach. Jeden zostaw w sklepie, na drugim poproś o podpis sprzedawcy i wpisanie daty, kiedy przyjęto reklamację.

■ Aby reklamacja była skuteczna, muszą się w niej znaleźć podstawowe informacje: – data jej złożenia, – twoje dane (imię, nazwisko, adres i ew. telefon do kontaktu) oraz nazwa i adres sklepu; – nazwa reklamowanego urządzenia i krótkie wyjaśnienie, na czym polega niezgodność towaru z umową (co się zepsuło); – twoje żądanie, np. wymiana.

Nowe przepisy konsumenckie nie określają, w jakim terminie od wykrycia wady należy złożyć reklamację. Ale oczywiście najlepiej zrobić to niezwłocznie, gdy urządzenie się zepsuje.

■ Sklep ma 14 dni na odpowiedź na reklamację, licząc od dnia, gdy ją otrzymał. Jeżeli w tym terminie nie odpowie, to według prawa oznacza, że reklamacja została uznana.

Plusy rękojmi:

1. Gdyby po jednej naprawie w ramach rękojmi urządzenie ponownie się zepsuło, klient nie musi się godzić na kolejne serwisowanie. Może odstąpić od umowy (bo zakup to umowa między kupującym a sprzedawcą). Klient ma prawo do zwrotu pieniędzy za wadliwy sprzęt!

2. Sprzedawca nie może odrzucić reklamacji z tytułu rękojmi tylko z tego powodu, że urządzenie było już wcześniej naprawiane w ramach gwarancji.

Podstawa prawna: art. 558 § 1 oraz art 579 § 1 i 2 kodeksu cywilnego.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady prawne

Naj
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Prowadzę niewielką firmę. Opłacam pracownikom kurs angielskiego, bo znajomość języka obcego jest niezbędna w naszej działalności. Czy w takim przypadku wydatki z tym związane mogę zaliczyć do... więcej