Oszuści proponują bony

Pani Aleksandra często korzysta z portali społecznościowych. Na profilu przyjaciółki zobaczyła informację, że poleca ona znajomym udział w konkursie. Można w nim wygrać bon o wartości nawet 1500 zł na zakupy w markowych sklepach. Nasza czytelniczka skorzystała z rekomendacji koleżanki i kliknęła w podany przez nią link.

Została przekierowana do kolejnej strony. Potem zażądano od niej jednego SMS-a, potem drugiego. Po kolejnym żądaniu zirytowała się i zrezygnowała ze starań o bon. Zdenerwowała się jeszcze bardziej, gdy zobaczyła swój rachunek telefoniczny. Walka o nagrodę kosztowała ją ponad 60 zł!

Reklama

Jak to możliwe? Niestety, od pewnego czasu na profilach użytkowników portali społecznościowych pojawiają się komunikaty zachęcające do odwiedzenia jakiejś strony, które nie zostały opublikowane przez ich właścicieli. Ba, często są dla nich zupełnie niewidoczne.

Widzą je jednak ich znajomi i myślą, że rekomendacja jest prawdziwa. Tymczasem sprawcą zamieszania jest firma wykorzystująca złośliwe oprogramowanie.

Wprowadzone w błąd osoby odwiedzają polecaną stronę, ale zamiast otrzymać bony, ponoszą wysokie koszty płatnych SMS-ów, aktywując subskrypcję.

W jaki sposób? Portal reklamuje atrakcyjne nagrody. Jednak w regulaminie usługi, którego większość osób ani nie szuka, ani nie czyta, można znaleźć bardzo ważną informację.

Nagrodę (kubek, bon odzieżowy lub bon do drogerii) można dostać po uzbieraniu określonej liczby punktów, w kilku etapach.

Przykładowo: wysłanie SMS-ów za 92,25 zł (koszt jednego to 30,75 zł brutto!) daje 200 punktów. Ale dopiero za 1000 punktów użytkownik dostanie kubek. Łatwo policzyć, że gadżet będzie kosztował 461,25 zł!

Regulamin konkursu jest tak skonstruowany, że aby dostać reklamowany bon na 1500 zł, trzeba wydać wielokrotnie więcej! Oszustwo polega na uśpie niu uwagi użytkownika, który myśli, że skoro ofertę poleca mu znajomy, więc jest sprawdzona.

Jak uniknąć zagrożenia? Zanim skorzystamy z oferty, warto sprawdzić, czy faktycznie została ona opublikowana przez znajomego. Ale i wtedy trzeba wejść na stronę proponującej promocję firmy i obowiązkowo zapoznać się z jej regulaminem. Warto też rozważyć zablokowanie możliwości dostawania i wysyłania bardzo drogich SMS-ów premium.

Wyjaśnień udzieliła Milena Górecka, naczelnik wydziału w Departamencie Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego UKE

Wsparcie

Przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE) działa Centrum Informacji Konsumenckiej (CIK). Uzyskamy tam pomoc w sporach z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi (w tym także dostawcami internetu).

Informacje o naszych prawach, zasadach składania skarg do UKE oraz mediacjach uzyskamy pod numerem tel. 801 900 853 lub 22 534 91 74 – to infolinia CIK.

Warto też zajrzeć na stronę internetową www.uke.gov.pl.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady prawne

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • 1. Wydawana przez NFZ karta ubezpieczenia zdrowotnego EKUZ zapewnia pokrycie kosztów leczenia w krajach Unii zgodnie z obowiązującymi w nich przepisami. A to oznacza, że niektóre z tych kosztów,... więcej