Problemy z unijną firmą

Pomoże ci Europejskie Centrum Konsumenckie.

Kupiłaś buty we francuskim sklepie internetowym i przesyłka nigdy do ciebie nie dotarła? Angielska linia lotnicza zgubiła twój bagaż i nie wypłaciła z tego tytułu pełnego odszkodowania?

Niemiecki dealer samochodów nie chce uznać reklamacji? W takich i podobnych sytuacjach warto skorzystać z pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK).

Reklama

ECK należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). To instytucje, które mają pomagać konsumentom w sporach z przedsiębiorcami.

Ma to związek z tym, że coraz częściej korzystamy z usług lub zakupów w firmach, które mają siedzibę za granicą. W takich przypadkach rozstrzygnięcie spornych spraw jest z reguły trudniejsze niż w przypadku firm polskich – chociażby ze względu na barierę językową.

Dlatego właśnie warto skorzystać z pomo cy ECK. Jak to działa w praktyce? Gdy złożymy skargę w ECK, sprawa przekazywana jest do jego odpowiednika w tym kraju, w którym siedzibę ma dana firma.

Tamtejsze centrum kontaktuje się z przedsiębiorcą i egzekwuje prawa konsumenta

To oczywiście działa w obie strony. Na przykład Niemiec, który chce złożyć skargę na polski sklep internetowy, korzysta z pośrednictwa niemieckiego centrum. Ono przekazuje sprawę do naszego ECK i to ono dalej koordynuje rozwiązanie sporu.

Przedstawiamy przykłady takich spraw. Polka mieszkająca przez wiele lat w Wielkiej Brytanii chciała wraz z rodziną przylecieć w odwiedziny do Polski. Za 450 euro kupiła bilety lotnicze u irlandzkiego przewoźnika. Do podróży jednak nie doszło, bo zachorował a potem zmarł jej mąż. Linie lotnicze odmówiły zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety.

Kobieta zgłosiła się po pomoc do ECK w Polsce. Po kontakcie sieci ECC-Net z liniami lotniczymi, uznały one roszczenia Polki i przeprosiły za zaistniałą sytuację. Natychmiast otrzymała zwrot wszystkich pieniędzy.

Bardzo dużo skarg zgłaszanych do ECC-Net dotyczy zakupów internetowych

Mama kilkuletniego chłopca kupiła dla niego we francuskim e-sklepie strój SpongeBoba. Sklep gwarantował, że strój dotrze do Polski po trzech dniach. Tak się jednak nie stało. Mimo szybkiej wpłaty i kilkakrotnych próśb, przesyłkę przekazano kurierowi dopiero czwartego dnia od daty zakupu.

Nie był on już potrzebny, więc kobieta odstąpiła od umowy kupna-sprzedaży, prosząc o niezwłoczny zwrot pieniędzy. Sklep to zignorował. Skierowała więc skargę do ECK w Polsce i sprawa została przekazana do centrum we Francji, które skontaktowało się z przedsiębiorcą. Sprzedawca zobowiązał się do zwrotu kosztów, nie wypłacił jednak pełnej należności.

Po kolejnej interewncji ECK w Polsce i jego francuskiego odpowiednika sklep zwrócił cały koszt zakupu.

Cztery sposoby – jak złożyć skargę?

ECK pomaga w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii.

Skargi na nieuczciwe praktyki m.in. zagranicznych sklepów, biur podróży, komisów samochodowych albo linii lotniczych możemy składać za pomocą specjalnego formularza dostępnego na stronie www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną – (22) 55-60-118, e-mailem – info@konsument.gov.pl lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Na wspomnianej stronie inter netowej www.konsument.gov.pl w zakładce „Baza wiedzy” znajdziemy informacje dotyczące praw konsumentów w Unii Europejskiej, np. „Dekalog konsumenta na wakacjach”.

Dzwoniąc pod nr (22) 55-60-118 możemy nie tylko złożyć skargę, ale również uzyskać porady prawne.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady prawne

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • Przestępcy nie mają skrupułów i by wyłudzić lub ukraść pieniądze, stosują niezwykle wymyślne metody. Jedną z nich jest sposób „na wnuczka” i „policjanta”, którego ofiarą padają starsi ludzie. więcej