Zakupy przez internet. Zasady przyjmowania zwrotów

„Kupiłam w sklepie internetowym buty. Okazało się jednak, że są niewygodne. Czy mogę je odesłać i domagać się zwrotu kosztów?” Dorota M. z Koluszek

Tak. Przy zakupach na odległość – w sklepie internetowym, firmie wysyłkowej lub od akwizytora – przysługuje nam 10 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych opłat.

Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu. Niestety, z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wynika, że sklepy internetowe nie zawsze informują o tym prawie, choć mają taki obowiązek.

Reklama

Jeśli nie otrzymaliśmy tej informacji wraz z kupionymi rzeczami, mamy nie 10 dni, ale 3 miesiące na to, by odesłać zakup i dostać zwrot pieniędzy.

10-dniowy termin oznacza, że w tym czasie musimy wysłać do sklepu internetowego oświadczenie o odstąpieniu od umowy. 

Najprościej dołączyć je do odsyłanej rzeczy. Sprzedawca powinien zwrócić pieniądze  w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia. I to nie tylko koszt samego zakupu, ale i koszty wysyłki. 

Jednym z częstych grzechów sklepów internetowych jest to, że nie chcą zwracać pieniędzy, które wydaliśmy, by przesyłka do nas dotarła. To niezgodne z przepisami. Jedyne koszty, jakie musi ponieść konsument, wiążą się z odesłaniem zakupów do sklepu. Polskie przepisy nie mówią o tym jednoznacznie, ale unijna dyrektywa (97/7/WE) jak najbardziej.

Potwierdza to także orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 kwietnia 2010 roku w sprawie C-511/08. Nie zawsze jednak można odstąpić od umowy kupna-sprzedaży. Taka możliwość nie dotyczy m.in. towarów:

- wyprodukowanych wg życzenia konsumenta, (na przykład fotela na zamówienie);

- takich, które ulegają szybkiemu zepsuciu, bądź mają krótki termin przydatności (dotyczy to głównie żywności);

- płyt z  nagraniami dźwiękowymi, filmowymi i oprogramowania komputerowego, których opakowanie zostało naruszone przez konsumenta;

- gazet, periodyków, czasopism.

Warto wiedzieć. Czasami sklepy internetowe w regulaminach dotyczących warunków odesłania towaru stosują niezgodne z prawem zapisy. Twierdzą np., że można odesłać tylko rzecz w nie uszkodzonym albo wręcz nieotwartym fabrycznym opakowaniu.

Zapisy typu: „Zwracany w tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu. Nie może nosić śladów używania, być uszkodzony, dotyczy też opakowania”– to niedozwolone klauzule umowne. Nie mają mocy prawnej. Mamy prawo otworzyć opakowanie, obejrzeć zakup i przetestować go.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady prawne

Dobry Tydzień

Zobacz również

  • Dzwoni Twój telefon stacjonarny – rozmówca przedstawia się jako konsultant lub konsultantka Telekomunikacji Polskiej S.A. i proponuje Ci korzystne obniżenie abonamentu. Uważaj! więcej