Zmiana dostawcy energii. Na co zwrócić uwagę?

Przedstawiciele firm nie zawsze są uczciwi. Radzimy, co zrobić, by nie dać się oszukać.

Od blisko 10 lat mamy prawo zmieniać dostawcę prądu. Na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących energię elektryczną. Niestety, część z nich oszukuje potencjalnych klientów.

❱ Przedstawiciele handlowi wprowadzają nas w błąd, czasami wprost kłamią.

Do Urzędu Regulacji Energetyki (URE) wpływa coraz więcej skarg w tego typu sprawach. Najczęściej dotyczą one:

Reklama

– podszywania się przedstawicieli handlowych pod firmę, z której usług korzystamy – w rezultacie podpisujemy umowę, nie wiedząc, że zmieniliśmy dostawcę energii;

– informowania, że dotychczasowy dostawca prądu kończy działalność i w związku z tym odbiorcy muszą podpisać nowe umowy;

– informowania, że w związku ze zmianami przepisów prawa konieczna jest aktualizacja umów;

– obiecywania sprzedaży energii po cenie niższej niż ta, którą dotychczas płaciliśmy – przy pierwszym rachunku otrzymanym od nowego sprzedawcy okazywało się, że płatności są wyższe;

– zapewnienia, niezgodnie z prawdą, że umowa z dotychczasowym sprzedawcą zostanie rozwiązana bez żadnych konsekwencji finansowych wobec odbiorcy.

Jak się bronić przed takimi nieuczciwymi praktykami? Jeśli dostaniemy ofertę zmiany sprzedawcy energii, powinniśmy upewnić się, czy osoba która ją składa jest rzeczywiście przedstawicielem przedsiębiorstwa energetycznego, za którego się podaje. Poprośmy więc o okazanie legitymacji służbowej bądź identyfikatora lub upoważnienia.

Przed podpisaniem umowy przeczytajmy ją, a zwłaszcza sprawdźmy: nazwę dostawcy, określone w umowie opłaty, okres jej obowiązywania i warunki rozwiązania.

Nie ulegajmy presji przedstawiciela handlowego, który namawia do szybkiego podpisania umowy bez jej przeczytania.

❱ Nie wierzmy w jego zapewnienia, że dokładnie przedstawił ofertę.

– W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do treści umowy należy poprosić przedstawiciela handlowego, aby pozostawił druk umowy oraz kontakt do siebie.

Wątpliwości można wyjaśnić kontaktując się np. telefonicznie z Biurem Obsługi Klienta danego przedsiębiorstwa lub z Punktem Informacyjnym dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych Urzędu Re gulacji Energetyki, tel. 22 244 26 36 – radzi Justyna Pawlińska z Urzędu Regulacji Energetyki.

Na co trzeba uważać

1. Nie podpisuj umowy, jeśli przedstawiciel handlowy nie chce jej zostawić. Nie wierz w zapewnienia, że później ją dostarczy. Ofiarami nieuczciwych praktyk akwizytorów są najczęściej osoby starsze. Przeczytaj umowę wspólnie z młodszym członkiem rodziny – synem, córką lub wnukiem.

2. Jeśli umowa była podpisana poza siedzibą firmy – w domu lub przywiózł ją kurier – masz 14 dni na odstąpienie od niej.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady prawne

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • Od stycznia 2017 roku wzrosła kwota świadczenia pielęgnacyjnego. Jest ono wypłacane opiekunom osób niepełnosprawnych, którzy, by zapewnić opiekę bliskiemu, musieli zrezygnować z pracy. Teraz... więcej